Hvis du gerne vil starte en webshop

At starte en webshop – det lyder nemt

At starte en webshop lyder for mange ganske enkelt og lige til. Det er jo bare noget med at få fundet en passende webshop platform, få indsat noget tekst, billedmateriale og produkter og så ellers gøre venner og familie opmærksom på den, så kører det hele nok af sig selv…

Skal vi være ærlige, så er det jo ikke sådan det hænger sammen. Enhver selvstændig erhvervsdrivende ved, hvor mange arbejdstimer, der er forbundet med det at etablere en virksomhed eller fysisk butik, og der er altså også rigtig mange arbejdstimer forbundet med det at starte en webshop. Særligt hvis man står alene med ansvaret og er “nybegynder” hvad webshop angår!

Det er lige så svært at starte en webshop som det er at starte en fysisk butik!

Åbner du en butik på gågaden i din by, vil du altid være sikker på, at nogle kunder nok skal kigge ind i din butik, også selvom du ikke bruger én krone på reklame. Hvis du har fornuftige varer på hylderne, skal du også nok sælge nogle af dine varer. Det er nok ikke helt optimalt, men der sælges varer fordi der løbende kommer mennesker forbi butikken.

Du kan opsætte verdens bedste webshop, som er nem at anvende og der er billige produkter, men hvis du ikke gør nogen opmærksom på din butik (via mail, sociale medier, søgemaskiner), så får du altså ikke solgt ret meget. Svarer nogenlunde til at bygge et super moderne vandland for børnefamilier lidt ude på landet – men at man “glemmer” at bygge en vej derhen. Sådan lidt firkantet sagt.

Du starter en webshop på papiret

Gør dig selv en tjeneste og tænk det grundigt igennem inden starter din egen webshop. Der er mange ting man skal forholde sig til: leverandører af dine produkter, domænenavn, søgeordsanalyse, strategi, ehandelsplatform, betalingsløsning, marketing, sociale medier, søgemaskineoptimering etc. Springer du blot ét punkt over, kan det have stor (negativ) effekt på dit salg i webshoppen.

Gør op med dig selv om du kan håndtere alle disse ting selv, eller du med fordel kunne have en webshop rådgiver med på sidelinjen.

Vælg den rette webshop platform

Lidt firkantet har du valget mellem to modeller:

Open source eller kommercielle løsninger du køber, ejer og selv “hoster”. Du står du selv for udvikling, vedligehold, sikkerhedsopdateringer osv.
Eksempler på sådanne løsninger er Magento, Prestashop og WordPress/Woocommerce.

Betalte løsninger, hvor du “lejer” dig ind på en given webshop platform og outsource driften og vedligeholdelsen. Du betaler et månedligt beløb.
Eksempler på sådanne løsninger er DanDomain shop og Shopify.

Dette valg kan ofte være svært. Ofte er det her man starter når man overvejer at åbne en webshop. Om man vælger den ene eller anden løsning afhænger af temperament, ambitions-
og investeringsniveau. Men husk at det trods alt kun er en del af strategien.

Intet her i livet er gratis, så uanset hvilken løsning du vælger, så vil det koste penge at starte en webshop.

Tag esucces med på råd

Vi arbejder til dagligt med mange forskellige webshop løsninger og vil kunne guide dig på rette vej. Vi rådgiver ikke kun om løsninger, vi tilbyder også hjælp til den daglige drift af din webshop. Du kan også helt outsource din webshop hvis du bare gerne vil koncentrere dig om at have de rette varer på hylderne i stedet.

Tøv ikke med at kontakte Jan på tlf. 4243 1999 eller på mail jan@esucces.dk hvis du gerne vil have snakke opstart af webshop med os.